top of page

שיטת יומן המסע הוויזואלי


רבים שואלים אותי, מה זה היומן הוויזואלי? מה בדיוק את מלמדת? הם מבינים את משמעות המילים יומן וויזואלי, אך זה עדיין לא מובן להם לגמרי, מה זה אומר?.

האמת היא שרוב האנשים שמגיעים אלי אומרים לי- אני לא יודע לאן הגעתי אבל ראיתי את העבודות בפייסבוק והרגשתי שזה קסם, הרגשתי שאני חייבת לבא וללמוד את זה.

אני אנסה במאמר הקצר הזה לתת לכם הסבר מדויק ככל האפשר על היומן הוויזואלי ועל השיטה שאותה אני מלמדת בקורסים שלי, שיטה שהולכת ונהיית לי בהירה יותר ויותר ככל שעובר הזמן וככל שאני מכשירה יותר אנשי מקצוע ללוות אחרים באמצעות היומן הוויזואלי.

גיליתי את הארט ג'ורנלינג- יומן האמנות לפני חמש וחצי שנים כשלמדתי בלזלי קולג' וסיימתי את התואר השני. נתקלתי בו במפגש בית קפה כשחברתי הטובה שלפה ספר ישן וכשפתחה אותו- נדהמתי, ציורים על ציורים ששבו את לבי. זה היה כאילו היא הניחה שם את הלב שלה בין דפי היומן.

באותו רגע הרגשתי התרגשות עצומה ותחושה של "אני חייבת לעשות לי מחברת כזאת"!. הלכתי הביתה והתחלתי לחקור. גיליתי שארט ג'ורנלינג היא תנועה שקיימת בעולם בעשרים שנה האחרונות אבל התחזקה בשמונה השנים האחרונות. זו תנועה שקטה של אמנים ויוצרים ומטפלים באמנות שסוחפת אחריה אלפי אנשים באירופה ובארצות הברית. הרעיון הוא ליצור יומן אמנותי שמבטא את הנפש, את הרגשות על כל גווניהם. בלי לחשוש משיפוטיות וביקורת, בלי יפה או לא יפה. פשוט להתחבר חזרה לכוח שיש ליצירה ולאמנות.

כל אחד יכול לעבוד ביומן בכל דרך שיבחר, בכל טכניקה שיבחר, הרעיון העיקרי הוא שילוב של חומרים וטכניקות בכל דרך שתרצה, כאשר המוטיב המוביל הוא- תהיה אוטנטי ותבטא את עצמך.

התאהבתי ממבט ראשון בעבודותיה של אורלי אבינרי, ישראלית שגרה בקליפורניה ויוצרת עבודות שנוגעות ישר פנימה. וגם בעבודותיו של בריאן קאסטל- תלמיד של אורלי שצייר בשילובי צבעים שאני מאד אוהבת.

ולאחר שחקרתי קצת דגדג לי באצבעות להתחיל ליצור, יצרתי ויצרתי במשך חודשים ארוכים. לקחתי את היומן אתי לכל מקום, קניתי חומרים והתנסיתי בטכניקות והיומן גרם לי אושר רב והתרגשות , כל יום הייתה הרפתקה חדשה, כל יום נצבע בתחושה חזקה של- העולם הוא מקסים וצריך רק לגלות אותו.

היומן הפך להיות החבר הכי טוב שלי, גם בתקופות הקשות וגם בטובות. הוא ליווה אותי בבית חולים כשסעדתי את אמי שגססה מסרטן, הוא נסע איתי לקנדה כשאני ובעלי עשינו את הטיול בקנדה שחלמנו עליו, הוא בא אתי להרצאות באבארבאנל כשהייתי חייבת לשרבט כדי לעבור שעות של ישיבות קודרות. הוא עזר לי להכיר את הארץ הנרחבת שהיא הנפש שלי ולהתחיל למפות את כל הרגשות הסוערים והסותרים שיש בתוכה.

חקרתי את היומן במשך שנה, לא היו לי מורים, לא היה לי את מי לשאול, רק סקרנות ותחושה שזה הייעוד שלי, שזה מחבר את כל מה שאני אוהבת- כתיבה, טכניקות של אומנות וצלילה פנימה לתוך הנפש.

בקיץ 2014 הקמתי את דף הפייסבוק שלי "מסעות יצירתיים" והזמנתי אנשים ללמוד את "היומן הוויזואלי" חיפשתי שם שיהיה מדויק ויתאר מהו העיסוק הזה עבורי? ארט ג'ורנלינג מדגיש את האמנות ואילו ביומן הוויזואלי הדגש היה על היומן. יומן הנפש שלי. כך הרגשתי ויצאתי לדרך עם קורסים ראשונים בהם לימדתי טכניקות של יצירה בתוך היומן הוויזואלי.

התחילו להגיע תלמידות ומאז לא הפסיקו... והתלמידות שלי היו המורות הכי גדולות שלי והן עזרו לי בעצם מהותן להמשיך ולגלות מהו היומן הוויזואלי עבור אנשים אחרים.

במשך 5 השנים האחרונות היומן הוויזואלי הפך להיות החיים שלי, אני נושמת וחיה את היומן בכל רגע ורגע, היומן השתלט על הזמן שלי וכל רגע פנוי מוקדש למחקר או כתיבה או יצירה. חשוב לי להבין מה יש בדרך שבה אני מלמדת ויוצרת שמאפשר צלילה פנימה וחיבור לתשוקה והנאה.

בשנתיים האחרונות התחלתי להבין שהתגבשה לה כאן שיטה, שיטה שהיא גדולה מהיומן הוויזואלי , שיטה שמשלבת את כל הכובעים המקצועיים שלי, כובע התרפיסטית באמנות, כובע הסופרת, כובע האמנית, כובע השמאנית. והשיטה הזאת משלבת שני מרכיבים מאד משמעותיים- המרכיב הראשון הוא מסע מרתק אל תוך הלא מודע שלנו והכרות עם הכוח המרפא של הדמיון והסמלים שמאכלסים אותו, הכרות עם השפה הוויזואלית שמלווה אותנו מרגע שנולדנו, עם הקסם שיש בתוכנו.

והמרכיב השני הוא הכרות ולמידה של טכניקות רבות בשפת המיקס מדיה. שפה שמאפשרת שימוש בחומרים רבים בצורה חופשית.

אך הדבר הכי משמעותי שגיליתי הוא שהשיעורים שיצרתי- הם היצירה האמתית שלי. השילוב שיצרתי בין כניסה וגילוי של המרחב הפנימי לבין ביטוי שלו בתוך היומן באמצעות חומרים וטכניקות, וכל זה בצורה מובנית שמאפשרת שחרור מתוצאה והתמסרות לתהליך היצירתי.

בשיעורים שלי אני מלמדת בצורה של "תהליך". כל תהליך שאני יוצרת מורכב מאד ודורש עבודת הכנה שאני עושה רק על עצמי, ביחד עם היומן הפרטי שלי, בבית. אני לא רוצה ללמד אנשים לצייר כמוני, אני רוצה ללמד אותם לצייר כמותם, להכיר את עצמם, לגלות את עצמם ולבטא את זה בצורה שמרגישה להם הכי אוטנטית.

והתהליכים האלו הם מורכבים וחווייתיים, והם חייבים להיות נכונים כי אחרת הם לא יגרמו לאנשים להתחבר לעצמם. וזאת עבודת פרך ליצור את התהליכים האלו.

לפני כל שיעור עם כל קבוצה שלי באשר היא, גם קבוצות שלומדות אצלי מספר שנים, אני מתכוננת ויוצרת "תהליך" שמתאים לקבוצה הספציפית. ישנם קבוצות שנהנות מיותר זמן של מדיטציות ועבודה פנימית וקבוצות אחרות רוצות בעיקר טכניקות. לעיתים יש קבוצות בהן יש יותר נשים שחוו אבל ואובדן ואני בונה עבורן תהליכים מתאימים והן נתמכות ועוברות תהליך ריפוי בעזרת כוחה המדהים של קבוצת הנשים.

כל קבוצה היא ישות בפני עצמה וצריך להתאים את התהליכים לקבוצה וגם לפרטים בקבוצה.

וזאת הסיבה שפתחתי בשנה שעברה את קורס "מלווי קבוצות", קורס שנועד להעביר את הידע שצברתי ואת השיטה שפיתחתי הלאה, כדי שתוכל לעזור ולהשפיע על כל מי שזקוק לה.

רציתי ללמד את השיטה הייחודית שאני פיתחתי לעבוד עם היומן, כי בעיני השיטה הזאת מאפשרת גם לימוד קל של סוג אמנות מאד ייחודי וגם ריפוי ברמה עמוקה ביותר.

החלטתי לקרא לשיטה שפיתחתי "יומן המסע הוויזואלי" כיוון שהיא משלבת בצורה ברורה בין מסע פנימי לבין הביטוי שלו בתוך יומן וויזואלי. מה שנוצר בסופו של דבר, בשני רבדים, הפנימי והחיצוני הוא- יומן מסע וויזואלי, ביטוי וויזואלי למסעות פנימיים אשר מאפשר סדר, מטרה, ריפוי וחזון עתידי.

כדי להיות מלווה קבוצות בשיטה שפיתחתי יש צורך ללמוד את השיטה במלואה, יש צורך לאמץ את היומן אל חייך ולהפוך להיות אדם שמשתמש ביומן בצורה קבועה עבור הריפוי האישי שלו. והשיטה הזאת מאפשרת הרבה ברכה כי היא מחברת את האדם אל האוצרות האישיים שלו, אל מגוון התכנים שמעניינים אותו.

כל אדם יכול ללמד את היומן הוויזואלי כפי שהוא מבין אותו, אך שיטת "יומן המסע הוויזואלי" היא שיטה מעמיקה הלוקחת בחשבון את הרבדים הרבים שבתוך כל אדם. היא שיטה המשלבת ידע על הנחיית קבוצות, שיטות טיפוליות מעמיקות כגון "דיאלוג עם הדמויות הפנימיות" ומסעות שמאניים, ריפוי אנרגטי והתמצאות גדולה בטכניקות אומנותיות המפעילות את הנפש. מעל לכל בשיטה זו אני מלמדת את הדרך המיוחדת שפיתחתי המאפשרת לכל מלווה לעתיד ליצור תהליכים חווייתיים, הלקוחים מעולמות התוכן שלו, תהליכים אשר יוצרים שינוי אמתי.

בשנים שעברו מאז שהתחלתי ללמד את היומן הוויזואלי, אני צופה בפליאה בהתפתחות העצומה של התחום בארץ. אני רואה איך היומן הוויזואלי הולך ותופס תאוצה ונוצר ביקוש רב למורים אשר עברו הכשרה מתאימה.

אני מקווה שבזכות קורס מלווי קבוצות בשיטת "יומן המסע הוויזואלי" שבנובמבר הקרוב מתחיל את המחזור השני שלו, יהיו יותר ויותר מורים בארץ שילמדו את השיטה בצורה בטוחה, מהנה ומקצועית.

שתהיה לכולנו שנה נפלאה, שנת חזון, יצירה ואהבה.

* כל העבודות נוצרו במהלך מסע קייץ בלונדון, קנדה וארצות הברית, ע"י רקפת הדר

 

2,593 views0 comments

Recent Posts

See All
  • Facebook Social Icon
  • Pinterest Social Icon
bottom of page